Millis värld

torsdag, september 15, 2005

Nu är jag tillbaka

Hhhmm, läste i Linda Skugges blogg att om man var en bloggare som inte uppdaterade sin blogg varje dag kunde man lika gärna lägga ner. Det känns kanske lite väl hårt för oss vanliga dödliga bloggare, som inte får betalt för att skriva, men visst kan jag se en point i att det väl är rätt meningslöst att blogga om man uppdaterar typ en gång/månad. Jempa var ju så söt och efterlyste mig eftersom jag inte skrivit på några dagar (jag har ju varit rätt duktig på att uppdatera tidigare), men jag har suttit ute i Sollentuna på TCOs kursgård 3 dagar utan tillgång till någon annan dator än gästdatorn nere vid receptionen där. Och där kunde man inte ens gå in och kolla viktforumet i lugn och ro utan att någon såååå himla viktig person gick och lallade bakom en för att de måste kolla sina åh så viktiga mail. Så jävla otrevliga människor kan vara. Jag tycker det är rent oförskämt att stå precis bakom ryggen på någon på det viset. Surnade till på en gubbe på onsdag kvällen och sa att det väl var lika bra att han tog datorn eftersom han tydligen var sååå stressad. Sa att det var rätt otrevligt att stå precis bakom ryggen på någon annan på det viset, men det kanske han inte förstod eller?? Och så spände jag ögonen i honom innan jag gick därifrån. Till saken hör att jag hade typ stått där max 2 minuter… Ja, nu vet ni i alla fall varför jag varit lite frånvarande ett tag. Helgen var jag ju på Åland och spelade golf.. igen så då blev det heller inte mycket uppdaterande.

Kursen jag gick var rätt bra faktiskt. ”Att hantera kriser, konflikter och besvärliga människor” hette den. Det var intressant, även om jag personligen tyckte det blev lite väl mycket föreläsande och för lite praktiskt arbete. Jag har gått en hel del fackliga kurser tidigare och har alltid haft mest med mig hem från de kurser där det teoretiska arbetet varit varvat med mycket praktiska övningar också. Detta var i och för sig kanske ett svårt ämne att införliva mycket praktik i så det kanske var därför. Jag fick en hel del bra tips på olika samtalsmetoder att använda i mitt fall främst då jag har samtal med medlemmar vid olika problemsituationer. Vid de tillfällena upplever jag ganska ofta att jag inte får hela bilden klar framför mig och att medlemmen gärna undviker att tala om de saker som kanske inte framställer de i så positiv dager. För mig är det dock viktigt att få hela bilden för att kunna företräda personen så bra som möjligt och jag kände att dessa metoder nog kan bli väldigt framgångsrika vid sådana samtal. Ska bli riktigt spännande att få pröva för första gången.
Bergendals kursgård är himla mysig, fina rum med sköna sängar och köket är i toppklass verkligen. Tycker dock att jag varit rätt duktig med kosten, så långt det har funkat. Har käkat bra frukost, luncherna har varit hyfsade. Sen var det dock 3-rättersmiddagar båda kvällarna, men jag åt inte hela förrätten eller efterrätten någon av kvällarna och höll mig till 1 glas vin. Kände mig riktigt nöjd med mig själv om jag får säga så. Behöver ju inte heller se något + på vågen eftersom jag kör vägning mer sällan nu. Nästa vägning sker nästa vecka och därefter får jag se hur jag ska göra fortsättningsvis. Har ännu inte riktigt bestämt om jag ska skriva in mig på VV eller inte. Lutar väl mer åt att jag kommer att göra det i alla fall, får vänta till lönen landat på kontot dock eftersom jag är überpank den här månaden… Hade ju varit det i vilket fall som helst, men det blev ju inte bättre av att lönekontoret strulade till och drog 2000 från lönen felaktigt. Hade fyllt i att jag tog ut en dag kompledigt i samband med att jag gick på semester i juli, men de hade lyckats slarva bort övertidsrapporten från juni så de såg det som att jag tog ut en kompledig dag som det inte fanns täckning för. Därav kontantavdraget på lönen. Sen kan de så klart inte rätta till det förrän till lönen efter så jag har alltså varit pankare än nödvändigt denna månad. Är faktiskt rätt imponerad av hur billigt jag kan leva om det kniper. Hade ju som tur var frysen laddad med mat så det har ju inte varit några problem. Men det är definitivt dags för storhandling när lönen kommer nästa fredag. Ska vara ordentlig och fortsätta sköta mig med att laga mat hemma. Då vet jag att jag får i mig bra käk.

Nästsista helgen i oktober kommer S upp från Borås. Vi har inte setts sedan förra sommaren! Känns nästan overkligt att det är så länge sedan man såg en av sina bästa vänner. Hon jobbar för Elfsborgs fotbollslag så hon ska upp och fixa en grej åt jobbet, som tar typ 3 timmar. Sen kan vi umgås hela helgen. Helt perfekt, så får hon resan betald från jobbet. På söndagen den helgen spelar Elfsborg mot Djurgården så då har hon fixat biljetter så vi ska gå på fotboll, kan ju bli lite kul faktiskt. Och så ska vi så klart åka ut och hälsa på Anette och lilla Mathilda. Och så ska S kanske förhoppningsvis äntligen träffa C och Y också… Lutar nog åt att det blir fest på lördagkvällen. Jag längtar verkligen så jag hoppas det inte kommer något emellan som sabbar det.

Blir fest i helgen också. Sofia fyller år så vi ska ut och festa med henne. Ska bli skoj eftersom det alltid är så himla kul på hennes fester. Var ett tag sedan det var fest så jag ska verkligen festa loss ordentligt. Hoppas man kanske springer på någon nice liten grabb också *fniss*. En liten flirt är ju aldrig fel. Kan vara bra så jag slutar fundera på A hela tiden (ja, jag veeet att jag är knäpp)

Nähä, nu får jag allt jobba lite igen..

2 Comments:

  • At 2:47 em, Blogger LILLA FAMILJEN said…

    Välkommen tillbaka! Har ju saknat din blogg för bövelen. :)
    Vad kul med fest! Jag laddar för bröllop på lördag, ska bli så kul!

    Ha en fin dag.

     
  • At 3:16 em, Anonymous Anonym said…

    Tack för att du håller tummarna :)
    Hoppas verkligen att det hjälper för nu känner jag att jag vill ha det där jobbet.. gulp! Jobbigt att gå och vänta på svar...

    Ha en fortsatt bra vecka!
    Kram Linda

     

Skicka en kommentar

<< Home