Millis värld

tisdag, oktober 18, 2005

Afternoon tea

Uj, uj, uj, idag har vi haft en jättemysig, men dock inte så jättenyttig, eftermiddagsfika på mitt jobb. Krögaren i personalrestaurangen hade fixat afternoon tea med diverse tillbehör och det fanns hur mycket gott som helst att välja mellan. Nygräddade scones, petit choux, päronkaka med vaniljsås, blåbärspaj, chokladmousse, fransk jättekladdig chokladtårta osv…. Ni förstår vilka frestelser för en viktväktare. Jag tog en scone (de var ganska små) med lite marmelad och vispgrädde och så åt jag några skedar av chokladtårtan. Jag hade lätt kunnat äta 2 scones till + en jättebit av tårtan för det var huuur gott som helst, men jag stod emot så jag tror inte att det blev så jättefarligt i pointsväg. Käkade kokt torsk till lunch dessutom så det var en pointssnål lunch, det hade man såklart räknat ut på förhand *flinar*. Blir indiska köttbullar med fullkornsris till middag och det är också pointsfattigt så allt som allt blir nog inte dagen alltför dålig, jag ska ju iväg på spinning ikväll också.

Märker redan att konditionen förbättrats sedan jag började träna igen för några veckor sedan. Var på ett stepup-pass igår kväll och idag är första gången jag inte har dödlig träningsvärk dagen efter. Känner mig så fräsch så jag nästan känner mig lurad *skratt*. Nja, inte riktigt, men jag funderade nästan på om jag inte hade tagit i tillräckligt igår kväll. Nu vet jag i och för sig att det inte stämmer eftersom svetten fullkomligt rann av mig efter passet, men det känns kul att jag redan märker framsteg. Nästa vecka kommer jag att lägga in något längre träningspass någon dag i veckan. Är fortfarande väldigt noggrann med att vänja kroppen gradvis vid större fysiskt ansträngning eftersom det tar ett tag att komma igen efter att ha varit mycket sjuk under en så pass lång period som ett halvår. Ska boka in en styrketräningsinstruktion antingen nästa vecka eller veckan därpå också så jag kommer igång med styrketräningen igen. Nu har jag ju med flit satsat mest på konditionsträningen eftersom den var så himla dålig efter att i princip inte ha tränat alls på ett helt år. Det var ju bara i våras och i somras jag var sjuk, men förra hösten tränade jag inte heller. Då var dock orsaken lathet! Har redan pratat med Kicki på gymet om att boka in en instruktion så det är bara att säga till i förväg så tar vi en genomgång hon och jag. Jag har ju tränat med pt förut så jag har ju koll på många övningar själv, men jag vill ha fler övningar för armar och rygg. Speciellt armar, har inte snygga överarmar alls!

En gång i min ungdom hade jag för mig att journalist, det var minsann det jag skulle bli. Var så helt inriktad på det att jag t om gick ett slags prova-på-utbildning för blivande journalister. Där fick man prova på både att skriva, fota, redigera, pyssla med layout… you name it. Utbildningen var väldigt nyttig såtillvida att jag upptäckte att visst, jag gillar att skriva, men jag vill INTE jobba med det. En av våra lärare var en snubbe som då jobbade på DN, kommer inte ihåg på vilken redaktion, men han var gammal redan då (detta är ca 15 år sedan) så idag lär han vara pensionär sedan många år. Han var en riktig språkpolis och avskydde ”talspråkifieringen” av det skrivna ordet (undrar vad han skulle säga om Gringo- delen i Metro *skratt*). Att använda orden ”ju” och ”man” var en synd lika stor som de sju dödssynderna i hans ögon. Det han sade, vilket jag egentligen håller med om, var att det inte finns någon användning av dessa ord. Vems åsikter är det du uttrycker när du använder ordet ”man”? Vem är ”man”? Oftast är denna ”man” vi talar om i själva verket ”jag”. ”Ju” används för att ge eftertryck åt det vi säger och han menade att det i många fall inte behövs överhuvudtaget och om jag vill betona något särskilt jag säger finns det bättre ord. När jag fick in det i mitt skrivande höll jag med honom om att texten oftast löpte bättre utan dessa ord, men det jag märkt nu när jag börjat skriva mer igen iom bloggandet är hur dessa ord dyker upp med (alldeles för) jämna mellanrum i min text. Så om ni undrar varför jag just delgett er allt i detta stycke är det för att jag ska börja tänka på hans ord igen.

Och så är ännu en arbetsdag slut, mycket skönt! Nu väntar mina indiska köttbullar på mig och sen blir det träning. Ha en skön kväll!

4 Comments:

  • At 5:28 em, Anonymous Anonym said…

    Vad duktig du är med träningen! Heja Millis! :-)

     
  • At 8:29 em, Blogger LILLA FAMILJEN said…

    Bra tränat!

    Hmm...språket säger du. Jag tycker du ska låta det bölja och barka åt vilket håll det vill. Korrekt svenska kan du redan, och det är då det roliga börjar. Lite man och ju gör ingen skada!

    Ha en bra kväll! Och kram såklart.

     
  • At 8:37 fm, Anonymous Anonym said…

    Yummie - afternoon tea! Jag är sjukt imponerad att du inte åt mer! Snacka om frestelse för en viktväktare...haha. Bra jobbat att du kunde motstå den!

     
  • At 3:33 em, Anonymous Anonym said…

    Ååååååååååååå vad gott det där lät!!!!! Skulel kunna döda för scones just nu!! sitter i är så sugen på nåt så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Käkar väl upp naglarna snart=/

    Ha en bra dag! kramar

     

Skicka en kommentar

<< Home