Millis värld

torsdag, juni 01, 2006

Lång näsa

Ja, snopet kan man ju säga att beskedet jag fick alldeles nyss var. Jag har ju bestämt mig för att inte åka till Borås i helgen som kommer eftersom jag anser att jag helt enkelt inte har tid. Tanken var att vi skulle börja systemtesta för fullt på måndag nämligen och då kände jag att jag behöver vara här. Kände väl att jag inte skulle ha kunnat njuta helt av att vara ledig ändå när man vet att det blir fullt upp från onsdagen så jag valde att inte åka. Nu har jag dock precis kommit från möte med projektledaren och det visar sig att våra leverantörer inte alls har levererat enligt utsago, vilket innebär att vår från början korta testperiod kommer att naggas ännu mer i kanten. Vi kommer inte att kunna börja systemtesta förrän tidigast på onsdag heter det nu. Så nu ser det alltså ut som om jag visst kan vara ledig på måndag om jag vill det. Ändrar dock inte mina Boråsplaner igen, utan det får bli en visit senare i sommar. Har ju faktiskt nästan 5 veckors semester så det kommer nog att hinnas med, kan ju kanske baka in det så att jag tar det på vägen hem när jag varit i Helsingborg i början av augusti. Så jag åker till Åland, som blev min alternativa plan och om det är jätteskönt att vara hemma, om brorsan behöver lite extra tid på sig för att skruva på min bil och det är urhärligt väder har jag alltid möjligheten att åka tillbaka till stan på måndag istället för som planerat, på söndag. Åker i så fall måndag morgon eller mitt på dagen så hinner jag in en sväng på kontoret på eftermiddagen för att förbereda mig lite för onsdagen, eventuellt sticker jag in en sväng på tisdag också. Får se lite vad som sägs imorgon förmiddag för eventuellt kommer man då att besluta att skjuta upp prodsättningen 2 veckor och istället köra den helgen efter midsommar. Skulle ju ge lite mer arbetsro onekligen, men på samma gång vore det skönt att bara hinna få det gjort före. Så kan man avsluta i lugn och ro innan man går på semester, testrapporter ska skrivas o dyl och så ska jag huvudstupa in i nästa projekt också då dessutom och det är ju alltid saker som måste läsas in då.

Nej, nog pratat om jobbet nu. Även om det är svårt, det tar så mycket av min tid just nu så av förståeliga skäl har jag inget annat att prata om… *haha*. Helgen hemma på ön blir nog bara lugn, förhoppningsvis blir det lite golfspelande. Annars blir det nog mest det gamla vanliga, umgås med familjen. Kommer ju inte heller att ha obegränsad tillgång till bil den här helgen eftersom min kära bror ska skruva lite på den åt mig (byta stötdämpare och avgasburken) och då kan jag ju inte komma och rycka den i tid och otid. Ja, inte om jag vill att han ska hinna bli klar i alla fall. Eventuellt planerar jag lämna bilen hemma om han behöver mer tid på sig. Jag och G åker ju hem igen nästa helg, då är det nämligen fest planerad på lördagkvällen när Sverige spelar första VM-matchen. Hennes bil är på ön nu, har varit på reparation i veckan och då skulle jag i så fall kunna ta hennes bil tillbaka, så slipper jag sitta på den förhatliga bussen och kuska. Tanken är faktiskt att jag ska köpa mig en nyare eller t om helt ny bil i sommar. Ska nämligen flytta mina bostadslån från Nordea till SBAB och då på samma gång passa på att låna upp lite mer pengar på min bostad för att köpa mig en bil och renovera min lägenhet. Jag kan ju fixa det redan nu om jag vill, men eftersom man ju kan ana att min lägenhet ökat i värde sedan jag köpte den så ska jag fixa en värdering av den först. SBAB står för den kostnaden om man bara flyttar sina lån till dem och det kommer jag ju att göra så… Ååååhhh, snart ny bil!! Fast först ska man ju liksom bestämma sig för vad man vill ha för bil och det är ju verkligen en djungel. Blir inget jätteflashigt och jättedyrt, jag menar jag har ju en Fiesta nu och är nöjd med det. Dock vill jag ha något större bil denna gången så det blir väl en bil i klassen större småbil, typ Golf-storleken. Räknar med att det kommer att kosta runt 140-150 000 ungefär och då får jag nog kanske inte en sprillans bil, men väl en –05 och det är ju så gott som nytt nästan. Nu ska jag bara ge mig iväg ut och kika på bilar någon kväll, vet inte riktigt när det ska hinnas med men får väl kanske ta ut någon halvdag nån dag kanske. Just nu lutar det åt Opel Astra, Citroen C4 eller möjligtvis en Ford Focus eller Golf. Alla bra bilar, så det får nog bli pengar och känsla som styr tror jag. Det måste ju kännas bra att köra den också, det är viktigast av allt nästan. Sen måste den vara bensinsnål, inte kosta en halv förmögenhet att serva och försäkra och så är det ju aldrig fel om den har ett bra andrahandsvärde också. Det har dock alla ovanstående modeller om jag gjort min hemläxa ordentligt.

Ikväll ska jag träffa gulliga T H I L D A .org på en fika. Kommer väl bara att sitta och vara helt avundsjuk på hennes solbränna och berättelser från Cypern. Jag är ju ett megastort Cypernfan, har såå otroligt mycket minnen från min vilda ungdom där så det kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag bodde där ett tag, träffade så mycket härliga människor, hade fantastiska kärlekshistorier… suck, ibland önskar man att man fick uppleva det igen. Får väl dela med mig lite till Mathilda om mina bravader också. Jag och min kompis G har i alla fall så gott som helt hundra bestämt att nästa sommar den här tiden drar vi ner en vecka till Cypern, så med det i åtanke är det bara att fortsätta vara ihärdig med sitt viktminskningsprojekt. Nu har jag mest stått stilla. Motionerar ju jättemycket i och med all cykling, men tror att det kan behövas mer träning för mig faktiskt. Sen är det nog inte möjligt att portionerna när man kommer hem på kvällen är lite för stora och även om det är bra mat så kan man ju inte äta för mycket av den heller. Dock har jag som sagt stått stilla, så nu gäller det att börja vara hårdare med portionsstorlekarna ”bara”. Har inte alls varit till VV på några veckor. Det har varit så totalt crazy på jobbet att jag helt skurit bort allt som tar tid från att jobba och åka hem och vila upp sig inför nästa dags jobb. Använder dock min våg hemma för att hålla koll. Även om den inte är superbäst så är den i alla fall så pass tillförlitlig att man ser om det går uppåt eller neråt på den. Och eftersom jag vill att det ska gå neråt så blir det inget frossande till fikat ikväll utan jag tror jag istället satsar på att äta en sallad så har jag middagen avklarad också. Fiket vi ska till har ursmarriga sallader så det får nog bli en sån för mig ikväll tror jag. Nu måste jag dock springa iväg till Elgiganten för att se om de möjligtvis har lysrör som passar till min spislampa.
Kram, kram

4 Comments:

  • At 7:40 em, Anonymous Anonym said…

    Alltså, du måste ju fasen skriva jordens lääääängsta blogginlägg!! Haha ;)

    Åhh hoppas ni har mysigt på fikat ikväll! Blir så avundsjuk, vill ju oxå vara med!! Men vi ses ju i juli OCH i augusti =D Ska bli skitkul!

    Näe...nu måste jag nog stoppa nåt i magen tror jag. Ha det bäst gumman! Kraaam!

     
  • At 1:14 em, Anonymous Anonym said…

    Vill bara skicka en sommarhälsning.
    Det är så roligt att läsa hur du har det.
    Kram Åsa N

     
  • At 3:14 em, Anonymous Anonym said…

    Åh hoppas ni hade mysigt du o Mathildasötisen!! Har oxå mååånga roliga minnen från Cypern :) hehe..

    Sprang och panikköpte en klänning på lunchen men jag hann knappt prova den...tänkte gör a det hem ami kväll men jag känner redan på mig att den kommer åka tillbaka till affärern.. allldes för dyr var den oxå egentligen men vad gör man inte när det inte finns nåt...suck säger jag bara.

    Hoppas du får en härlig dag och denna vecka är ju snart redan över, puh. Jobba inte i hjäl dig nu stumpan!!

    massa kramar

     
  • At 3:22 em, Anonymous Anonym said…

    ville bara passa på att önska dig en hääääääärlig midsommar gumman!! Massvis med kramar från mig!

     

Skicka en kommentar

<< Home